Szlak Gotów (kolor zielony - 18km)

Trasa: Lubiatowo – Wyszebórz – Wyszewo – Mostowo - Rezerwat “Kamienne Kręgi”

Początek szlaku znajduje się w Lubiatowie na rozwidleniu ulic Lubiatowska i Jeziorna.. Jest to osiedle koszalińskie położone nad Jeziorem Lubiatowskim. Po przejechaniu 100 metrów po lewej stronie na wzgórzu mijamy zaniedbany cmentarz ewangelicki z XIX w. Już po następnych 680 metrach mijamy wspaniały punkt widokowy. Z morenowego pagórka rozciąga się panorama doliny Dzierżęcinki i jeziora Lubiatowo, które jest rezerwatem ornitologicznym utworzonym w 1956r. w celu ochrony siedlisk łabędzia niemego.

Lokalna droga prowadzi wśród pól i zagajników do Wyszeborza (3,6 km) , małej wsi leżącej na terenie gminy Manowo. Warto tam zobaczyć zespół pałacowo-parkowy z końca XIX w., neobarokowy pałac i niewielki park krajobrazowy założony w XIX wieku. We wsi szlak wiedzie koło zabudowań dawnej plebanii wzdłuż murów otaczających wzniesienie, na którym niegdyś stał parafialny kościół ewangelicki. Dalej szlak odbija od brukowanej drogi w prawo i prowadzi leśnym duktem. Docieramy do jeziora Wyszewskiego ( 5,9km) . Tu istnieje możliwość zorganizowania postoju.

Po około kilometrze szlak przecina drogę pożarową, kilkaset metrów dalej wiedzie przez mostek nad strumykiem wypływającym z jeziora Wyszewskiego i zmierza w kierunku Wyszewa. Miejscowość jest typową ulicówką. Szlak prowadzi przez wieś, gdzie zwraca uwagę neogotycki kościół parafialny p.w. św. Wojciecha Biskupa i Męczennika (9,1km). Dalej droga prowadzi przez most na Wyszewce, mija zabudowania dawnej gorzelni i za Świetlicą skręca w lewo w drogę żużlową – nasyp dawnej kolejki wąskotorowej trasa Manowo – Polanów. . Tutaj łączy się z niebieskim szlakiem prowadzącym do wsi Rekowo, jednak po kilku kilometrach leśnym duktem odbija w prawo w kierunku Mostowa.

Szlak prowadzi do wsi drogą pożarową nr 8, obok małej leśniczówki Poniki (17 km) i dalej przy zabudowaniach do ujęcia i punktu uzdatniania wody drogą ułożoną z betonowych płyt. Dalej należy skręcić
w prawo w drogę asfaltową i wyjechać na główną trasę nr 11 Koszalin – Poznań , aby przedostać się na drugą stronę jeziora groblą z mostem na Radwi ( 18,1 km).

Za mostem należy skręcić w lewo. Tu szlak rowerowy łączy się ze szlakiem pieszym Doliny Radwi im. T. Brzezińskiego i prowadzi lewym brzegiem rzeki. Po przejechaniu około 2 kilometrów od zjazdu dojeżdżamy do rezerwatu archeologicznego “Kamienne Kręgi”, który jest celem wyprawy – cmentarzysko Gotów i Gepidów z I i II wieku n.e. Miejsce to zaliczane jest do największych w tej części Europy. Składa się z rozłożonych po lesie wśród drzew 5 dużych kamiennych kręgów, 2 kurhanów, 14 bruków kolistych, 2 bruków trójkątnych, 12 małych bruków płaskich oraz 6 stosów ciałopalnych nakrytych kamieniami. Jest to miejsce ciekawe nie tylko ze względu na jego historię, ale przyciąga również rzesze ludzi zainteresowanych mocą i energią bijącą z kręgów. Od maja do końca października istnieje możliwość zakupu pamiątek i oprowadzenia przez przewodnika. Na zmęczonych czekają wiaty, a dla spragnionych wiedzy ciekawe tablice informacyjne.