Trasa rowerowa - Trakt Rybogryfa (kolor żółty - 23,7 km)

Trasa: Koszalin (podnóże  Góry Chełmskiej) - Kłos - Wegorzewo - Policko - Dzierżęcino

Trasa , którą  proponujemy wiedzie prostą nie męcząca drogą nad jezioro Policko i do wioski indiańskiej. Przygotowaliśmy ją z myślą o wyjazdach rodzinnych.

Startujemy u podnóża góry Chełmskiej przy pomniku Powstańców Listopadowych (wjazd do Sanktuarium). Trasa od tego miejsca wiedzie cały czas z górki. Po przejechaniu 600 metrów po prawej stronie mijamy ścieżkę przyrodniczą - Góra Chełmska. Warto zjechać z trasy  i ją zobaczyć.

Jadąc cały czas asfaltem w kierunku Sianowa na 4,3 km skręcamy w prawo – tak jak szlak pieszy niebieski (po lewej stronie mijamy krzyż przydrożny w miejscowości Kłos). Jedziemy drogą 800 metrów, równolegle z niebieskim szlakiem. Tak dojeżdżamy do szlabanu (5,1km) i tzw. Kolibrówki. Przejeżdżamy za szlabanem 300 metrów (5,4), gdzie skręcamy w lewo. Pozostałe szlaki prowadzą prosto. Poruszamy się głównym duktem leśnym.

Na 8,4 kilometrze mijamy główna bramę szkółki leśnej. Po 300 metrach za ogrodzeniem szkółki szlak czarny odbija w lewo (8,7 km), my zaś poruszamy się dalej prosto. Po przejechaniu 200 metrów docieramy do rozwidlenia szlaków, gdzie skręcamy w lewo. Po kolejnych 100 metrach zjeżdżamy z drogi gruntowej i odbijamy w lewo na drogę trawiastą. Po 300 metrach przejeżdżamy przez mostek drewniany (9,3 km). Tak drogą pomiędzy polami poruszamy się około 2 kilometrów.

Dojechaliśmy do leśniczówki Węgorzewo oraz drogi asfaltowej, gdzie skręcamy w prawo ( 11,4 km). Kolejne 2 kilometry pokonujemy droga asfaltową (równolegle biegnie szlak niebieski i zielony), gdzie dojeżdżamy do drogi relacji Polanów – Koszalin. Tu skręcamy w prawo. Jedziemy 500 metrów i na pierwszym zjeździe za mostkiem skręcamy w lewo (w drogę gruntowa - 13,9km). Poruszamy się drogą gruntową około 2 kilometrów (16 km). Udało nam się dojechać do pierwszego oczka wodnego. Po kolejnych  500 metrach mijamy drugie oczko wodne. Główną drogą gruntową  poruszamy się do drogi ułożonej z płyt betonowych. Tam skręcamy w prawo w kierunku na Policko (17,3 km). Od tego miejsca prowadzi nas cały czas droga główna.

Dojeżdżamy do skrzyżowania dróg gruntowych (18,7km). Zmęczeni mogą odbić w lewo na Policko. Nasz szlak prowadzi jednak prosto. Po przejechaniu 400 metrów (19,1 km) widzimy rozwidlenie dróg, które przecina zielony szlak pieszy (Kamieni Granicznych). My poruszamy się prosto drogą z kamyków. Po 300 metrach szlak zielony odbija w prawo. My jednak kontynuujemy jazdę prosto. Przejeżdżamy kolejne 800 metrów oraz skrzyżowanie. Po lewej ręce widać  drogę czarnego i czerwonego szlaku. Jedziemy w górę (wspólnie z czarnym szlakiem). Po 200 metrach szlak czarny odbija w prawo, my zjeżdżamy jednak w dół.

Przed  nami również widok na Rezerwat Jezioro Lubiatowskie. Gdy dotrzemy do drogi asfaltowej skręcamy w prawo. Na 22,6 kilometrze po prawej stronie mijamy cmentarz ewangelicki. Kolejny kilometr i docieramy  do Dzierżęcina (przystanek MZK - obok figura Matki Boskiej).

I tak zrobiliśmy pętlę wokół Góry Chełmskie po płaskim terenie przejeżdżając 23,7 km.